wydanie cyfrowe

Liderzy branży TSL odebrali nagrody

961119_big_photo_image_photo_image
Fot. Wojtek Górski
24 czerwca w warszawskim Teatrze Capitol odbyła się gala zorganizowana przez Dziennik Gazetę Prawną, podczas której wręczono nagrody zwycięzcom Rankingu firm TSL. Oddaje on obraz branży widziany przez pryzmat przedsiębiorstw

Jubileuszowy 30. Ranking firm TSL był okazją do nagrodzenia najlepszych, a także do refleksji nad tym, jak przez trzy dekady zmienił się polski sektor transportu, spedycji i logistyki. A był to czas, w którym z lokalnego gracza branża transportu drogowego w Polsce wyrosła na lidera w Unii Europejskiej, przejmując znaczną część przewozów. Firmy spedycyjne plasują się dziś w ścisłej czołówce w Europie, zostawiając w tyle konkurencję. To też czas, w którym polski sektor magazynowy zanotował spektakularny sukces. W pierwszym kwartale 2025 r. zasoby magazynowe w Polsce osiągnęły imponującą wartość 34,6 mln mkw., co oznacza wzrost o 7,6 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. W efekcie Polska zajmuje już piąte miejsce pod względem powierzchni magazynowej i logistycznej w naszej części globu.

Recepta na rozwój

Nadzór merytoryczny nad Rankingiem TSL, który nabrał szczególnego znaczenia w obliczu dynamicznych zmian, szans oraz wyzwań, przed którymi stoi dziś sektor transportu, spedycji i logistyki, pełni dr hab. Halina Brdulak, prof. SGH. Podczas otwarcia gali przypomniała ona historię rankingu. Przez lata zmienił się obszar działalności notowanych w nim firm, w ślad za tym, jak zmieniała się gospodarka. Halina Brdulak podkreślała, że jubileuszowa edycja rankingu jest wyjątkowa, bo objął on bardzo trudny dla branży okres.

– Z powodu kryzysu nie wszystkie firmy biorące w nim udział w poprzednim roku przetrwały. Wiele nie chciało się pokazywać w rankingu. Dlatego kibicuję tym, na które trudności działają aktywizująco – powiedziała oraz zauważyła, że średni wzrost przychodów firm biorących udział w rankingu wyniósł w 2024 r. 11 proc. Natomiast zatrudnienie wzrosło względem 2023 r. o 4 proc.

– Jest to sygnał, że automatyzacja w sektorze postępuje, firmy adaptują się do zmian widocznych na rynku pracy – mówiła Halina Brdulak.

Powiedziała też, że najnowszy ranking dobitnie pokazuje, jak spółki przewozowe odnajdują się w trudnej rzeczywistości rynkowej, jak radzą sobie z wyzwaniami wynikającymi z sytuacji geopolitycznej, globalnego kryzysu gospodarczego, konsekwencji zmian klimatu oraz kryzysu migracyjnego.

– Pokazuje, jak firmy dostosowują się do zmiennego otoczenia i na ile wyciągają wnioski z poprzednich lat. A dowodem na to są ich wyniki finansowe za ostatni rok – powiedziała Halina Brdulak i podzieliła się swoimi dodatkowymi obserwacjami. Dotyczyły one kadry zarządzającej firm, która w jej ocenie ma ogromny wpływ na to, na jakim etapie rozwoju znajdują się dziś przedsiębiorstwa. Jak stwierdziła, lepiej radzą sobie firmy, których kadra wykazuje większą akceptację ryzyka, zwinność w szybkim podejmowaniu decyzji o zmianie czy uruchomieniu wręcz nowego profilu działalności. Przyznała też, że lepsze wyniki notują firmy, które przygotowały się do raportowania w zakresie ESG.

– Mobilizacja działa na ich korzyść – podsumowała.

Ponowne sukcesy i nowi laureaci

Najnowszy ranking pokazał, które modele biznesowe przynoszą sukces w dobie rosnącej presji inflacyjnej, wysokich cen paliw i stóp procentowych, a także konieczności dostosowania się do Pakietu mobilności i niedoboru kierowców. Wiele firm podąża ścieżką, która przynosi bardzo dobre efekty, co znajduje swoje odzwierciedlenie w postaci czołowych pozycji w rankingu, którego partnerem jest Dziennik Gazeta Prawna.

W kategorii przychody TSL liderem okazała się Grupa Raben, która poprawiła swój wynik o 8 proc. względem 2023 r., osiągając przychody za 2024 r. na poziomie 4,5 mld zł. Warto dodać, że to już czwarte zwycięstwo tej firmy z rzędu. Na drugim miejscu znalazła się GK DPD Polska z wynikiem 4,4 mld zł – o 12 proc. lepszym niż w 2023 r., a na trzecim DSV z przychodami na poziomie 2,5 mld zł, które okazały się wyższe o 4 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Co ważne, dwie pozostałe firmy z pierwszej trójki również obroniły swoje pozycje z roku ubiegłego.

W kategorii dynamiki przychodów z działalności TSL liderem została Linktis Global Forwarding, która zwiększyła swój wynik w 2024 r. względem roku poprzedniego aż o 158 proc. Na drugim miejscu z dynamiką przychodów rzędu 77 proc. za zeszły rok uplasowała się spółka Tirsped, a na trzecim Alfa Forwarding, wypracowując przychody o 45 proc. wyższe niż w 2023 r.

Trzecia kategoria – główne źródła przychodu TSL – została podzielona na podkategorie: spedycja drogowa, spedycja morska/oceaniczna, transport drogowy oraz usługi logistyczne.

Zwycięzcą w obszarze spedycji drogowej została ROHLIG SUUS Logistics , która w ubiegłym roku również znalazła się na pierwszym miejscu, przeskakując tym samym o jedną pozycję względem 2022 r. Na drugiej pozycji uplasowała się Optima Logistics Group, która zajęła to samo miejsce także rok wcześniej, a na trzecim Hellmann Worldwide Logistics Polska, który również obronił pozycję względem poprzedniego roku.

W kategorii spedycja morska/oceaniczna dotychczasowemu liderowi również udało się utrzymać na pierwszej pozycji. W rankingu za 2024 r. miejsce to przypadło, tak jak przed rokiem, firmie Ligentia Poland. Na miejscu drugim uplasowała się cargo-partner spedycja, a na trzecim spółka Tirsped, która rok wcześniej również zajęła tę lokatę.

W transporcie drogowym najlepsza okazała się firma Fresh Logistics Polska, która to miejsce zajęła także w roku ubiegłym. Na drugim miejscu w tej kategorii uplasowała się firma CAT LC Polska, a na trzecim miejscu znalazła się Magtrans.

W ostatniej kategorii, jaką są usługi logistyczne, nagroda główna przypadła po raz trzeci z rzędu Grupie Raben. Zaskoczenia nie było, jak się też okazało przy drugim miejscu. Wiceliderem okazała się Grupa DSV, podobnie jak przed rokiem i dwoma laty. Trzecie miejsce zajęła natomiast spółka LPP Logistics.

W rankingu mogły wziąć udział firmy, które w 2024 r. uzyskały przychód z działalności podstawowej TSL na poziomie co najmniej 2 mln zł i stanowił on nie mniej niż 51 proc. wartości przychodu ogółem. Zgłoszenia były przyjmowane od 1 kwietnia do 30 kwietnia 2025 r. ©℗

PAO

Czytaj więcej

Szczegółowe wyniki rankingu prezentujemy na stronach E4-E7. Komentarz prof. Haliny Brdulak do wyników – strony E8-E9. Opinie liderów – strony E2-E3.


dgp@infor.pl
Nasz serwis wykorzystuje wyłącznie najnowsze technologie, aby zapewnić użytkownikowi najwyższą jakość usług. Prosimy o zaktualizowanie przeglądarki, aby poznać pełne możliwości naszego serwisu. Pobierz Microsoft Edge, aby korzystać z serwisu.