wydanie cyfrowe

Cyfrowe narzędzia, ciekawsza oferta

Chmura obliczeniowa, mobilne aplikacje, sztuczna inteligencja – banki masowo sięgają dzisiaj po cyfrowe rozwiązania, tworząc i modyfikując ofertę zarówno dla firm, jak i klientów indywidualnych.

Kluczowe dane mówiące o tym, jak Polacy korzystają z cyfrowych rozwiązań w bankowości, pokazują, jak wiele instytucje finansowe Polsce zrobiły na polu digitalizacji. Z raportu NetB@anku przygotowanego przez Związek Banków Polskich wynika np., że liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych na koniec ub.r. sięgnęła 21,7 mln, a więc była o 12 proc. większa niż rok wcześniej.

W tym samym czasie wzrosła też, o 4 proc., liczba aktywnych klientów „mobile only” – już 15,6 mln użytkowników polskich banków korzysta z ich usług wyłącznie za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Natomiast liczba aktywnych klientów bankowości elektronicznej z sektora MŚP sięgnęła na koniec IV kw. 2023 r. 2,5 mln (rok wcześniej: 2,35 mln).

Wszystko to nie zmienia tego, że instytucje finansowe na polu transformacji cyfrowej mają jeszcze wiele do zrobienia. I robią.

Na przykład na początku czerwca Bank Pocztowy poinformował, że jako pierwszy w Polsce przeniósł swoją bankowość elektroniczną do chmury Amazon Web Services (AWS). To najbardziej powszechnie stosowana chmura obliczeniowa na świecie, która daje dostęp do wielu gotowych do wykorzystania usług cyfrowych, co pozwala na szybszy rozwój opartych na niej rozwiązań i ułatwia procesy automatyzacji w IT.

Dzięki wykorzystaniu chmury AWS bank planuje przede wszystkim szybciej rozwijać bankowość elektroniczną.

– Wykorzystanie chmury obliczeniowej to jeden z elementów przyjętej przez Bank Pocztowy strategii w obszarze technologii informacyjnych. Przeniesienie bankowości elektronicznej do chmury również pozwoli nam sprawniej udostępniać nowe funkcjonalności. Otwiera nam drzwi do wykorzystania chociażby nowych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji – komentuje Jacek Presz, dyrektor biura zarządzania IT w Banku Pocztowym.

Wcześniej bank zaoferował np. pierwszą w Polsce biometryczną kartę płatniczą, umożliwiającą autoryzację płatności przez odcisk palca. Dzięki nowej chmurze tego typu rozwiązań może być więcej i będą one szybciej przygotowywane

Bank BNP Paribas realizuje strategię IT@Scale Bank BNP Paribas.

6 814,90 zł tyle wynosi średnia wartość przelewu klienta z segmentu MŚP w bankowości internetowej, wg raportu NetB@ank z IV. kw. 2023 r.

– Mamy świadomość, że dla naszych klientów produkt bankowy nie jest celem samym w sobie, ale drogą do osiągnięcia celów biznesowych i prywatnych. W tym kontekście przebudowujemy procesy, modele danych i architekturę IT. W efekcie bank będzie działał bardziej efektywnie, natomiast nasza oferta produktowa będzie mogła być lepiej dopasowywana do oczekiwań i potrzeb klientów – tłumaczy Magdalena Nowicka, wiceprezeska zarządu odpowiedzialna za obszar nowych technologii i cyberbezpieczeństwa w Banku BNP Paribas.

Nowe rozwiązania IT widać w ewoluującej e-bankowości. W ostatnich dwóch latach gruntownej transformacji uległa np. aplikacja Banku BNP Paribas dla klientów korporacyjnych GOonline Biznes. Bank rozwinął też bankowość internetową i mobilną dla klientów indywidualnych. Innowacją jest aplikacja GOdealer, umożliwiająca przeprowadzanie transakcji walutowych. Jednym z ciekawszych posunięć z ostatniego roku w BNP Paribas było sięgnięcie po mechanizmy biometrii behawioralnej. Są to algorytmy analizujące zachowania użytkownika w aplikacjach GOmobile i GOonline, np. ruchy myszą czy tempo pisania. Chodzi o ochronę konta.

BNP Paribas pracuje też nad rozwiązaniami korzystającymi z generatywnej sztucznej inteligencji. Kończy np. testy chatbotów wspierających procesy biznesowe oraz co-pilota IT, pomagającego jego programistom w generowaniu kodu oraz przeprowadzaniu testów. To m.in. przyspieszy uruchamianie nowych usług bankowych.

AI wiele zmieniła w działaniu największego banku w kraju. Dzięki niej PKO Bank Polski rozwija hiperpersonalizację, by tworzyć zindywidualizowane oferty.

– Obecnie już połowa użytkowników strony internetowej banku ma kontakt z treściami personalizowanymi na podstawie analizy danych. Połączenie AI i wiedzy o kliencie pozwoli nam zapewnić im zupełnie nowe, indywidualne doświadczenia zakupowe – mówi Marcin Bednarski, dyrektor departamentu analityki danych w PKO Banku Polskim.

Sztuczna inteligencja w PKO Banku Polskim pozwala np. zidentyfikować klienta, któremu kończy się polisa OC, i zaproponować nowe ubezpieczenie. Nie tylko decyduje ona o doborze produktu, lecz także dba, by te same reklamy nie pokazywały się zbyt często. System dobiera treści, analizując historię aktywności klienta. Decyzje, jakie informacje wyświetlić, są podejmowane na podstawie modeli machine learning. ©℗

MA


dgp@infor.pl
Nasz serwis wykorzystuje wyłącznie najnowsze technologie, aby zapewnić użytkownikowi najwyższą jakość usług. Prosimy o zaktualizowanie przeglądarki, aby poznać pełne możliwości naszego serwisu. Pobierz Microsoft Edge, aby korzystać z serwisu.