Czy od maja sam e-mail wystarczy, by wysłać informację handlową?
FIRMA I PRAWO
Za kilka tygodni wejdzie w życie ustawa zapewniająca stosowanie RODO (czyli ustawa z 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady [UE] 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE [ogólne rozporządzenie o ochronie danych]; czeka na publikację w Dzienniku Ustaw). To pakiet przepisów zmieniających 162 ustawy w celu ich dostosowania do RODO. Duże kontrowersje wzbudziły m.in. zmiany wprowadzone w ustawie z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 123 ze zm.; dalej: u.ś.u.d.e.), które dotyczą przesyłania informacji handlowej oraz przetwarzania danych dla innych celów marketingowych. Zmiany mogą dotknąć praktycznie wszystkich przedsiębiorców – większość przesyła informacje handlowe, a niemal każdy siłą rzeczy wykorzystuje np. dane swoich kontrahentów, by oferować swoje produkty czy usługi i poprawiać ich jakość. Ustawodawca – wprowadzając te modyfikacje – chciał uporządkować przepisy i usunąć wprost te sprzeczne z RODO. Diabeł tkwi jednak w szczegółach, a zmiany w projekcie ustawy były wprowadzane nawet już pod koniec prac legislacyjnych w sejmowych komisjach. Dlatego wśród ekspertów rozgorzała dyskusja, jak owe przepisy powinny być interpretowane. Wprowadzone modyfikacje niektórzy interpretują jako zmianę zasad przetwarzania danych do celów marketingowych. Pojawiają się m.in. wątpliwości, czy zgodnie z nową ustawą na każde wykorzystanie danych do takich celów konieczna będzie zgoda?
Problem nr 1:
co jest wymagane przy zamawianiu informacji handlowych?
Główne pytanie dotyczy tego, czy w przypadku zamówionych informacji handlowych (np. news letterów) potrzebna jest taka sama zgoda jak przy RODO, czy wystarczającą formą będzie podanie adresu e-mail?
Skąd wzięły się wątpliwości? Przede wszystkim ustawodawca postanowił zmienić art. 4 u.ś.u.d.e. i jednoznacznie przesądził w nim, że do uzyskania zgody usługobiorcy zastosowanie znajdą przepisy RODO. Po zmianie art. 4 u.ś.u.d.e.:...
Chcesz zobaczyć pełną treść artykułu?