W 2024 r. liczba powołanych sędziów była niemal równa liczbie sędziów, którzy odeszli w stan spoczynku. Tak wynika z danych Ministerstwa Sprawiedliwości
Dwie dominujące partie spierają się o prawidłowość powołania członków Krajowej Rady Sądownictwa, a w efekcie o status powołanych po 2018 r. sędziów sądów powszechnych i Sądu Najwyższego. Spycha to niestety na dalszy plan problemy, z którymi na co dzień borykają się strony postępowań, pełnomocnicy, pracownicy sądów i sami sędziowie. Utrudnia to też stworzenie kompleksowej wizji funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości na kolejne dekady.
Zaproponowane przez resort sprawiedliwości zmiany mające na celu odejście od tzw. ustawy kagańcowej oraz wzmocnienie samorządu sędziowskiego są niewystarczające i fragmentaryczne. Tak uważa Komisja Kodyfikacyjna Ustroju Sądownictwa i Prokuratury
Co po zniesieniu skargi nadzwyczajnej? Nowy subsydiarny środek, który naprawdę pozwoli obywatelowi „postawić państwo przed sądem”, powinien przysługiwać podmiotom indywidualnym i być wpasowany w istniejący system zwyczajnych i nadzwyczajnych środków zaskarżenia we wszystkich procedurach
Sądownictwo działa źle, ale czy ktokolwiek w ogóle wie, gdzie jest problem? Ja nie wiem, ale nie muszę – jestem „konsumentem” sądownictwa bez rzeczywistego wpływu na jego postać. Jednak, co gorsza, nie wie tego też Ministerstwo Sprawiedliwości
Testując bezstronność sędziego powołanego na wniosek obecnej Krajowej Rady Sądownictwa, Sąd Najwyższy posłużył się manipulacją i przemilczeniem. Tak twierdzi Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim
Trybunałowi Konstytucyjnemu po raz kolejny nie udało się pochylić nad przepisem, zgodnie z którym rozpoznanie sprawy w pełnym składzie wymaga udziału co najmniej 11 sędziów TK. Wyznaczona na 21 maja br. rozprawa nie odbyła się
Każdy, kogo dotkną skutki ustawy o przywróceniu ładu konstytucyjnego w sądownictwie, będzie mógł poskarżyć się do Sądu Najwyższego na przyporządkowanie go do określonej grupy sędziów. To jedna ze zmian, jakie zostały wprowadzone przez Ministerstwo Sprawiedliwości do projektu ustawy o przywróceniu prawa do niezależnego i bezstronnego sądu ustanowionego na podstawie prawa przez uregulowanie skutków uchwał KRS podjętych w latach 2018–2025
Brak możliwości zaskarżenia decyzji o oddaleniu wniosku o wstrzymanie wykonania wyroku II instancji powoduje, że sędzia ocenia zasadność własnego orzeczenia bez kontroli i bez obowiązku uzasadnienia, co może naruszać zasadę sprawiedliwości proceduralnej
10 lat temu zaczął się konflikt wokół Trybunału Konstytucyjnego. Obie strony konfliktu politycznego zrzucają na siebie odpowiedzialność za kryzys praworządności, a konsekwencje ponosimy wszyscy
Nasz serwis wykorzystuje wyłącznie najnowsze technologie, aby zapewnić użytkownikowi najwyższą jakość usług. Prosimy o zaktualizowanie przeglądarki, aby poznać pełne możliwości naszego serwisu. Pobierz Microsoft Edge, aby korzystać z serwisu.