Zakupy pod presją algorytmów, czyli gdy e-sklep narusza prawa konsumentów
FIRMA I PRAWO
Czasowe promocje, dodawanie produktów do koszyka bez zgody klienta, fałszywe komunikaty o ostatnich sztukach – te i podobne mechanizmy wpływają na decyzje zakupowe konsumentów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów coraz skuteczniej tropi takie praktyki, nakładając milionowe kary na sklepy internetowe i aplikacje.
Mowa o tzw. dark patterns. To zwodnicze interfejsy sklepów internetowych lub aplikacji – praktyki, które mają na celu zmanipulowanie, zmylenie lub oszukanie użytkowników sklepu, aby skłonić ich do zakupu produktów, usług bądź udostępnienia danych. Choć są one niezgodne z prawem, wciąż masowo występują w e-commerce, a ich stosowanie może narazić firmy na milionowe kary z tytułu naruszenia przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów lub RODO.
W 2024 r. w ramach Sweep Days (akcja „wymiatania”...
Chcesz zobaczyć pełną treść artykułu?