wydanie cyfrowe

Wschodnia flanka bez dróg i torów

955393_big_photo_image_photo_image
Kluczowa jest budowa połączeń transportowych (dróg i linii kolejowych) w osi północ-południe. Dziś przejazd pociągiem z Tallinna do rumuńskiej Konstancy trwa 2,5–3 dni / fot. Tadeusz Koniarz/Reporter / Reporter
Europa ma problem z przerzucaniem wojsk z Zachodu na Wschód, a także w osi północ-południe wzdłuż potencjalnej linii frontu – alarmują wojskowi eksperci
Komisja Europejska już w 2018 r. dostrzegła, że infrastruktura transportowa, umożliwiająca szybki przerzut wojsk z zachodnich i południowych krajów Europy na flankę wschodnią NATO, nie jest w najlepszym stanie. Uchwalono wówczas program Stałej Współpracy Strukturalnej w Obronności (PESCO), a jego zadaniem było współfinansowanie niektórych inwestycji oraz usuwanie barier biurokratycznych. Potocznie nazwano to „wojskowym Schengen”. Realnie jednak program ten zaczął działać dopiero w 2022 r. Już...

Chcesz zobaczyć pełną treść artykułu?
* jeśli posiadasz wykupioną e-prenumeratę
Nasz serwis wykorzystuje wyłącznie najnowsze technologie, aby zapewnić użytkownikowi najwyższą jakość usług. Prosimy o zaktualizowanie przeglądarki, aby poznać pełne możliwości naszego serwisu. Pobierz Microsoft Edge, aby korzystać z serwisu.