wydanie cyfrowe

Jak ustrzec się błędów w zawieranych porozumieniach dystrybucyjnych

Narzucanie cen odsprzedaży, ograniczanie prawa do sprzedaży na określonym terytorium lub określonej grupie klientów czy wreszcie narzucanie zakazu konkurencji to częste błędy, jakie popełniane są w umowach dystrybucyjnych. Niestety praktyka pokazuje, że przedsiębiorcy często nie mają nawet świadomości, iż stosują w nich klauzule sprzeczne z prawem. Przybliżamy zatem podstawowe reguły dotyczące umów dystrybucyjnych. Wskazujemy przy tym najczęstsze nieprawidłowe sformułowania oraz podpowiadamy, jakie rozwiązania będą się mieścić w granicach prawa.
Umowy dystrybucji są powszechnie zawierane między przedsiębiorcami współpracującymi na różnych szczeblach obrotu (np. producenci podpisują je z lokalnymi dystrybutorami, importerzy z sieciami handlowymi). Dzięki nim strony mogą ustalać między sobą zasady zbytu dostarczanych towarów. Co do zasady – umowy takie są dozwolone, jednak w praktyce wiele z nich zawiera postanowienia sprzeczne z prawem, w tym przede wszystkim z prawem konkurencji. Strony nie zawsze bowiem mają świadomość, że ich swoboda...

Chcesz zobaczyć pełną treść artykułu?
* jeśli posiadasz wykupioną e-prenumeratę
Nasz serwis wykorzystuje wyłącznie najnowsze technologie, aby zapewnić użytkownikowi najwyższą jakość usług. Prosimy o zaktualizowanie przeglądarki, aby poznać pełne możliwości naszego serwisu. Pobierz Microsoft Edge, aby korzystać z serwisu.