Przedsiębiorcy łatwiej policzą opłatę środowiskową za emisję spalin

Firmy, które używają samochodów z nowymi, ekologicznymi silnikami, łatwiej policzą wysokość należnej opłaty środowiskowej. 1 stycznia 2009 r. weszło bowiem w życie nowe rozporządzenie Rady Ministrów z 14 października 2008 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz.U. nr 196, poz. 1217), które określa wysokość jednostkowych stawek za emisję spalin.

Rozporządzenie wprowadza stawki opłat jednostkowych za emisję spalin z pojazdów wyposażonych w silniki spełniające najwyższe normy ekologiczne - EURO4 i EURO5. Dzięki temu łatwiej będzie przedsiębiorcom, którzy korzystają z nowych samochodów i muszą uiszczać opłaty środowiskowe. Za pomocą prostego wzoru wyliczą oni należną opłatę. Do tej pory stawki jednostkowe były podane tylko dla starszych silników, spełniających normy ekologiczne EURO1, EURO2 i EURO3. Przedsiębiorcy posiadający bardziej nowoczesną flotę musieli w skomplikowany sposób obliczać należną opłatę środowiskową. Musieli wiedzieć, ile poszczególnych zanieczyszczeń emitowanych jest w czasie spalania określonej ilości paliwa. Następnie musieli pomnożyć te wielkości przez stawki dla poszczególnych zanieczyszczeń, np. dwutlenku siarki, dwutlenku węgla (przy czym spaliny zawierają znacznie więcej takich substancji). Ilość emitowanych zanieczyszczeń musieli określić za pomocą pomiarów. W niektórych przypadkach określenie ilości zanieczyszczeń było możliwe dzięki informacjom od producenta silnika. Niemniej skomplikowany i czasochłonny sposób liczenia opłat środowiskowych dla silników EURO4 i EURO5 był dużym utrudnieniem.
DO GÓRY